Autoweek

AutoWeek

06 december 2021

  • Cupra Formentor VZ5 - Eerste rijtest: zo rijdt -ie met RS3-vijfcilinder
    Als je als klein merk onderdeel bent van een groot concern, dan kun je zo nu en dan eens winkelen in het onderdelenmagazijn van de collega's. Zo kwam de vijfcilinder van de Audi RS3 terecht in de neus van de Cupra Formentor VZ5 die daarmee een echte pretfabriek werd.
  • 60 jaar Renault 4: een terugblik
    Weinig nummers geven de sfeer van de Franse routes nationales in de jaren 60 en 70 zo mooi weer als Une Belle Histoire van Michel Fugain. Twee mensen ontmoeten elkaar aan de kant van de weg en rijden samen naar het zuiden voor een zinderend avontuur. Dat moeten ze welhaast in een Renault 4 hebben gedaan, een auto die een onuitwisbaar stempel op die tijd heeft gedrukt. We blikken vanuit een prachtige Parisiènne terug op de 4L en hoe zijn succes tot stand kwam.
  • Waarom de pontoncarrosserie dé autovorm werd
    We zijn allemaal gewend aan de vorm van auto's zoals ze er al een jaar of zestig uitzien. Maar vroeger, voor de Tweede Wereldoorlog, zagen auto's er heel anders uit. Ze waren hoog, met losse spatborden en een vrijwel verticale achterkant. Dat veranderde na 1945. In een periode van ruim vijf jaar maakte de auto-industrie de omslag naar de pontoncarrosserie.
  • Maserati Levante Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de suv met viercilinder
    De Maserati Levante betreedt voor het eerst het elektrificatiepad. Dat gaat net als bij de Ghibli nog wat schoorvoetend met mild hybrid-techniek, maar het betekent ook dat Maserati's SUV voor het eerst een vierpitter onder de kap heeft. Dat maakt hem op papier behoorlijk interessant voor de Nederlandse markt.
  • De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook
    Designhuis Italdesign had begin jaren negentig genoeg van het veelal behouden, klassieke uitstraling van sedans in het topsegment en stelde tijdens de Autosalon van Genève in 1990 een studiemodel met Jaguar-badges voor waarmee de luxelimo volgens de Italianen klaar was voor de door ronde vormen gedomineerde jaren negentig. Jaguar moest er niets van hebben, maar uiteindelijk jaren later trok een autofabrikant van een heel ander kaliber Giorgetto Giugiaro aan zijn jasje.
  • Porsche 944 (1985) - Liefhebber gezocht
    Dromen van oude Porsches in vervulling laten gaan met een budget dat niet tot 20.000 euro gaat is lastig. Oké, een vroege Cayenne of Panamera zal wel gaan, maar dromen daar al veel mensen van? Voor deze tweede aflevering van 'liefhebber gezocht' stuitten we op een Porsche 944 uit 1985 voor nog geen 15.000 euro. Eentje met origineel Nederlands kenteken en daar gaan liefhebbers doorgaans goed op.
  • Wat voor auto koop je nog voor 1.500 euro?
    Een tweedehands auto aanschaffen is voor de gemiddelde Nederlander meestal een flinke aanslag op de spaarrekening en de stijgende prijzen maken het er niet beter op. Toch is er nog genoeg te vinden aan de onderkant van de markt. Wat valt er vandaag de dag nog te halen met een budget van €1.500? We gaan op zoek!
  • Citroën ë-Berlingo - Eerste rijtest: zo rijdt de elektrische versie
    De Berlingo bestaat dit jaar een kwart eeuw. Evenals bij voorgaande generaties is de ludospace weer leverbaar met een elektromotor. Sterker nog: de versie met brandstofmotor wordt in ons land niet meer geleverd. De ë-Berlingo maakt gebruik van de bekende aandrijflijn met het accupakket uit de ë-C4 en veel andere modellen van Stellantis. We zijn benieuwd ho
  • Met eerste Polo liet Volkswagen koper op houtje bijten
    Het was een goed besluit van Volkswagen om de Audi 50 te adopteren en de Polo als nieuw instapmodel onder de Golf te voeren. Alleen liet het de kopers aanvankelijk wel onbeschaamd op een houtje bijten.
  • Hyundai Bayon - Back to Basics
    De Hyundai Bayon is de kleinste en voordeligste cfross-over van het Hyundai-gamma. Instappen kan al voor minder dan 22 mille, maar is dat ook slim?
Copyright 2021 - Automotive Process Improvement & Consultancy